Došli ste do trenutka prosvjetljenja i odlučili da morate početi vježbati i pravilno se hraniti? Bravo za vas, to je svakako prvi korak, kako za vaš izgled, tako i za vaše zdravlje. Većina muškaraca kad krene vježbati u teretanu, obično to čini kako bi ljepše izgledala, a to najčešće podrazumijeva atletsko, utegnuto tijelo bez imalo „špeka“.

No, oni istovremeno žele biti i snažni, snažniji no ikada. I tako gospoda krenu u teretanu, opskrbe se proteinskim napitcima i počnu tući po spravama za vježbanje. Nakon nekoliko tjedana, napredak je vidljiv, počeli su gubiti višak masnoća i primjete se obrisi mišićne definicije. Mogu i intenzivnije vježbati nego u početku vježbanja.

No, to nije dosta, žele u potpunosti izgubiti sav „špek“, da liče poput skulptura antičkih olimpijaca. Dodatno smanjuju unos kalorija, eliminiraju ugljikohidrate i rade još intenzivnije kardio treninge. I doista, smršavili su, viška masti više nema, sami mišići i definicija, tu su čak i famozne „pločice“ na trbuhu.

No, nešto ne valja. Umjesto da su jači no ikada, oni primjete da su sada slabiji nego prije par tjedana. Utezi na benču koje su prije dizali s lakoćom sad već postaju muka. U čemu je problem?

Činjenica je da ne možemo u životu uvijek imati sve što poželimo, neke stvari se jednostavno kose s drugima. Ne možemo istovremeno biti super snažni i imati nula posto tjelesne masti. Bolje rečeno, ne možemo istovremeno raditi na oba cilja.

Povećanje mišićne mase i gustoća iste su ono što nas čini snažnima. Stoga, da bi bili snažniji, trebamo povećati mišićnu masu kroz vježbanje. No, mišići troše jako puno energije, a još više energije je potrebno da bi isti narasli. Da bi izgradili mišiće, morate konzumirati više kalorija nego što ih trošite, i to ne samo proteina, nego i ugljikohidrata i masti.

Ako trenirate i opskrbljujete tijelo s dovoljno energije, odnosno kalorija, mišićna masa i njena snaga će rasti. No, pritom ćete zasigurno dobiti i nešto tjelesne masti. Višak kalorija koji ne potrošite kroz vježbanje i ne bude iskorišten za izgradnju mišića, uskladištiti će se u masnim stanicama, tijelo jednostavno tako funkcionira.

S druge strane, ako vam je cilj da budete utegnuti, s lijepom definicijom i bez imalo masnih naslaga, morate unositi manje kalorija nego što trošite kako bi vaše tijelo počelo koristiti svoje masne zalihe kao energiju.

Ali kao što ne možete povećati mišićnu masu bez da dobijete koju kilu masti, ne možete ni ukloniti mast bez da vam se dijelom ne smanje i mišići.

Snaga ili definicija – odluka je na vama

Ako ste odlučili smanjiti unos kalorija prilikom vježbanja, vaše tijelo neće samo početi koristiti masne zalihe kao energiju, već će razgrađivati i mišićno tkivo zbog potrebe za prijeko potrebnim nutrijentima. Samim time, gubi se mišićna masa i snaga.

Samim time, jedno isključuje drugo, te se morate sami odlučiti kojim putem krenuti i koji vam je cilj. Naravno, sve ovo ne znači da je nemoguće imati dobru, atletsku definiciju i ujedno imati veliku snagu i mišićnu masu. Može se, ali da bi to postigli, ne možemo na oba cilja raditi istovremeno.

Profesionalni bodybuilderi to znaju. Oni najprije rade na postizanju željene mišićne mase, unose velike količine kalorija i imaju solidnu količinu masnog tkiva veći dio vremena. U vremenu prije natjecanja oni počnu reducirati unos kalorija i mijenjaju način vježbanja s ciljem uklanjanja masti koje su skupili. Pritom je neminovno da izgube i dio mišićne mase, ali može se reći da je u startu imaju dovoljno da se taj gubitak neće primjetiti.

Većina profesionalaca složit će se da primaran cilj mora biti izgradnja mišićne mase, čak i ako je konačni cilj smanjenje težine. Izgraditi mišiće i povećati snagu svojih mišića je teže i zahtjevnije od gubljenja masnog tkiva. Pored toga, ako imate više mišića i više snage, više ćete energije trošiti pri daljnjem vježbanju i moći ćete duže i intenzivnije vježbati, te stoga i brže mršaviti. Povećanje mišićne mase također potiče određene hormonske promjene koje ubrzavaju trošenje masti.

Stoga, ako ozbiljno namjeravate krenuti vježbati, neka vam prioritet bude izgradnja mišića i jačanje istih. Kasnije će vam se to uvelike isplatiti.

R