Proizvodnja spermija traje oko dva i pol mjeseca, što znači da u relativno kratko možete promjenom životnih navika značajno utjecati na broj i zdravlje spermija i posljedično vjerojatnost za oplodnju. Navesti ćemo na koje sve načine možete utjecati na zdravlje svojih spermija.

Prirodnim putem povećajte razinu testosterona. Testosteron i proizvodnja spermija međusobno su povezani, ako tijelo proizvodi više testosterona u načelu će proizvoditi i više spermija, o tome smo već pričali u prethodnom članku. No vrlo je bitno napomenuti da podizanje razine testosterona treba vršiti prirodnim putem. Hormonalna testosteronska terapija putem lijekova pak ima sasvim suprotan učinak jer zavarava vaš mozak da imate dovoljno testosterona u tijelu, te obustavlja dodatnu proizvodnju testosterona i spermija. Muškarci koji primaju takvu terapiju imaju bitno smanjenu proizvodnju spermija. Stoga upamtite – ako želite biti plodni, podizanje testosterona isključivo prirodnim putem.  

Prestanite pušiti i drogirati se. Nikotin bi trebalo izbjegavati u svakom obliku, ne samo unosom kroz pušenje. Nikotin smanjuje broj spermija, kao i njihovu pokretljivost, a može naštetiti i DNA budućeg ploda. Marihuana također može smanjiti pokretljivost i kvalitetu spermija, dok jače droge mogu učiniti i trajniju štetu reproduktivnom sustavu.

Smanjite unos alkohola. Iako nije štetan poput nikotina i ostalih otrova koje unosimo, prevelik unos alkohola smanjuje kvalitetu i kvantitetu spermija. Za muškarce granica bi trebala biti na jedno do dva pića na dan.

Budite fizički aktivni i smršavite. Pretilost utječe na broj spermija, a za to postoje dva razloga. Masno tkivo može imati negativan utjecaj na lučenje gonadotropina koji testisima naređuje da proizvode spermije. Drugi razlog je masno tkivo u području prepona koje ako ga ima viška zagrijava testise, što posljedično utječe na proizvodnju spermija. Osim smanjenja težine, odnosno smanjenja udjela masnog tkiva u tijelu, vježbanje potiče rast mišića, a ispitivanja su pokazala da muškarci koji su redovito fizički aktivni imaju do 50 posto veći broj spermija od su fizički neaktivni.

Pripazite na prehranu. Osim što pomaže u održavanju optimalnih razina testosterona, kvalitetna prehrana, pogotovo bogata antioksidansima poboljšava kvalitetu i kvantitetu spermija. Voće, povrće, čaša crnog vina, samo su neki od primjera. Po pitanju prehrane bitno je smanjiti unos hrane koja sadrži fitoestrogene, kao što je primjerica soja, zbog toga što indirektno može utjecati na proizvodnju spermija zato što smanjuje proizvodnju testosterona.

Kontrolirajte stres. Kortizol, poznat još kako hormon stresa, smanjuje proizvodnju testosterona, a posljedično i proizvodnju spermija.

Pripazite na temperaturu svojih testisa. Jedan od važnijih faktora za proizvodnju i zdravlje spermija je održavanje optimalne temperature testisa, testisi se ne smiju zagrijavati, to i jest razlog zbog čega se nalaze izvan tijela. To znači da treba ograničiti vrijeme boravljenja u toplim kupkama i saunama, ograničiti dugotrajno sjedenje kao i dugotrajnu vožnju bicikla. Nemojte držati laptop u krilu o nastojte nositi odjeću koja omogućava prozračivanje, posebno tijekom ljetnih mjeseci.

Izbjegavajte ksenoestrogene i ostale kemikalije. Ksenoestrogeni su kemijski spojevi koji imitiraju ženski hormon estrogen. Kad su muškarci izloženi takvim spojevima, opada im razina testosterona. Problem je u tome što smo na svim koracima okruženi ksenoestrogenima, od plastičnih proizvoda, šampona, benzina, zubne paste, dezodoransa. Mnogi znanstvenici smatraju da je upravo naša stalna okruženost ksenoestrogenima jedan od glavnih razloga što muškarci današnjice imaju bitno smanjenu razinu testosterona u odnosu na generacije svojih očeva i djedova.

R